Din varukorg är för närvarande tom!
Justera kedjan och välj rätt drev till din motocross- och endurocykel
Att hålla kedjan och dreven på din motocross- eller endurocykel i toppskick är avgörande för prestanda och säkerhet. Här går vi igenom hur du justerar kedjan, väljer rätt drev och byter ut dessa komponenter när det är dags.
Varför justering och byte är viktigt
Kedjan och dreven utsätts för hög belastning och slitage under körning, särskilt i offroad-förhållanden. En sliten kedja kan påverka cykelns accelerationsförmåga och kontroll, medan slitna drev kan orsaka kedjehopp och ojämn körning. Regelbunden inspektion och justering av kedjan, samt byte av kedja och drev när de visar tecken på slitage, är viktigt för att bibehålla optimal prestanda och undvika dyra reparationer.
Så justerar du kedjan på din motocross- eller endurocykel
- Lyft cykeln: Börja med att ställa cykeln på ett stadigt depåstöd för att lyfta bakhjulet från marken. Detta gör det enklare att arbeta med kedjan och dreven.
- Kontrollera kedjespänningen: Den ideala kedjespänningen varierar beroende på cykelmodell och tillverkarens rekommendationer. Generellt sett ska kedjan ha ett visst spel, vanligtvis mellan 20–30 mm, för att undvika för hård belastning.
- Justera kedjespänningen: På svingarmen finns justeringsbultar på båda sidor. Lossa muttrarna och justera bultarna tills du når rätt spänning. Kontrollera att hjulet är rakt genom att mäta avståndet från svingarmen till axeln på båda sidor.
- Dra åt axeln: När kedjespänningen är korrekt, dra åt bakaxelmuttern enligt rekommenderad vridmoment.
- Smörj kedjan: En ren och välsmord kedja förlänger livslängden på både kedjan och dreven. Använd en kedjespray för att säkerställa att smörjningen tränger in i kedjelänkarna.
Byte av kedja och drev
När du märker att kedjan börjar sträckas, drevens tänder är böjda, eller om kedjan börjar kännas stel och svår att justera, är det dags att byta ut kedjan och dreven. En grundregel är att byta kedja och drev samtidigt, eftersom en ny kedja och slitna drev eller tvärtom kan orsaka ojämnt slitage och onödiga påfrestningar på komponenterna.
- Förberedelser och verktyg:
- Ny kedja och drev set
- Hylsnyckelsats och momentnyckel
- Kedjebrytare och nitverktyg
- Kedjespray och fett
- Ett stabilt depåstöd
- Ta bort dreven: Ta bort framdrevet genom att lossa drevmuttern (ofta krävs en mutterdragare för att lossa denna). Bakdrevet är vanligtvis fastsatt med bultar runt bakhjulets nav. Var noga med att rengöra kontaktytan innan du installerar de nya dreven.
- Byta kedjan: Använd kedjebrytaren för att kapa den gamla kedjan. Anslut den nya kedjan till den gamla med ett buntband och dra den nya kedjan på plats. När kedjan är på plats, smörj kedjelåsens stift och sidoplåtar noggrant och montera med nitverktyget.
- Montera och kontrollera: Se till att alla bultar är ordentligt åtdragna och kontrollera att kedjespänningen är korrekt innan du avslutar arbetet.
Missa inte vårt sortiment av kedjeverktyg som kan vara till stor hjälp.
Välja rätt drev och utväxling
Valet av drev och utväxling påverkar cykelns acceleration och toppfart. Generellt kan du ändra utväxlingen genom att ändra antalet kuggar på främre och bakre drevet. Här är några riktlinjer:
- Öka antal kuggar bak: Genom att öka antalet kuggar på bakdrevet får du en starkare acceleration men en något lägre toppfart. Exempelvis, om du går från 48T till 50T, innebär detta en ökning i styrka på cirka 4 %.
- Minska antal kuggar fram: En kugg mindre på framdrevet motsvarar ungefär 2–4 kuggar extra på bakdrevet i fråga om effekt (beroende på det initiala förhållandet mellan dreven fram och bak).
Exempel på utväxlingar för olika modeller:
- KTM SX 125: Standard 13 / 50 (kan ändras för mer styrka genom att öka bakdrevet till 52)
- Husqvarna TE 300: Standard 14 / 50
- Yamaha YZ 125: Standard 13 / 48
Utväxlingsguide för vanliga märken och modeller
Märke/Modell | Framdrev | Bakdrev |
---|---|---|
KTM SX 65 | 14 | 48 |
KTM EXC 250 | 13 | 50 |
Husqvarna TE 300 | 14 | 50 |
Yamaha YZ 250F | 13 | 51 |
Honda CRF 450R | 13 | 49 |
Kawasaki KX 250F | 13 | 50 |
Suzuki RM-Z 450 | 13 | 49 |
Beta RR 300 | 13 | 48 |
Sherco SE-R 300 | 13 | 50 |
Observera att ovan tabell enbart är några vanliga original drevstorlekar för vissa modeller och årsmodeller som exempel. För att ta reda på originaldrevningen för din hoj bör du titta i manualen, i en sprängskiss eller rådfråga oss.
Vanliga frågor och tips
- Hur ofta bör kedjan och dreven bytas?
Med regelbundet underhåll kan en O-ringkedja hålla i ca 5 000–10 000 km, medan en X-ringkedja kan hålla upp till 20 000–30 000 km. - Är det säkert att byta utväxling på min cykel?
Ja, men undvik att göra stora förändringar på en gång. Ett eller två kuggar extra på bakdrevet är en bra start för att känna skillnaden i styrka och kontroll. - Vad behöver jag mer tänka på?
Kontrollera alltid kedjans skick och smörj den regelbundet. En ren och smord kedja slits betydligt mindre än en smutsig och torr kedja.
För motocross och enduro, där körförhållandena är tuffare och miltal inte är lika relevant, är det mer praktiskt att räkna i timmar:
- O-ringkedja: Håller vanligtvis cirka 30-50 timmar körning, beroende på terräng och underhåll.
- X-ringkedja: Håller generellt längre, cirka 30–60 timmar under liknande förhållanden.
Dessa uppskattningar förutsätter regelbundet underhåll, inklusive rengöring och smörjning, vilket kan förlänga kedjans livslängd avsevärt, särskilt under offroad-förhållanden där smuts och skräp är vanliga.
Sammanfattning
Att justera kedjan och välja rätt drev för din motocross- eller endurocykel kan förbättra både prestanda och hållbarhet. Kom ihåg att en bra underhållen kedja och korrekt utväxling ger dig bättre kontroll och kraft när du kör. Med rätt verktyg och kunskap kan du själv hantera kedje- och drevbyten, vilket sparar tid och pengar.
Sortiment av drev och kedjor på stomberg.se
Vi har ett stort utbud av drev och kedjor samt verktyg och andra tillbehör: