Äntligen! Kawasaki lyssnar på fansen

Det har hänt! Kawasaki har bekräftat att de återvänder till tvåtaktsmarknaden! Efter åratal av rykten och önskemål från förare världen över verkar det som att de gröna tvåtaktarna är på väg tillbaka – och det gäller kanske inte bara KX125 och KX250, utan även KX65 och KX85.

Lördagen den 25 januari, precis innan Anaheim 2 Supercross drog igång, släppte Kawasaki en kort teaser där de besvarade fansens eviga fråga: “När kommer en ny tvåtakt?” Svaret? “We heard you” – följt av ljudet av en varvande tvåtaktare.

Vi vet ännu inte exakt vilka modeller som kommer, men spekulationerna är redan igång. Blir det en KX125, KX250, KX300 eller kanske till och med en uppdaterad KX65 och KX85?


Tvåtaktsmarknaden blomstrar – och Kawasaki vill vara med

Det har gått nästan två decennier sedan Kawasaki tillverkade en KX125 (senast 2006) och en KX250 (senast 2007). Sedan dess har marknaden dominerats av fyrtaktare, men de senaste åren har något hänt – tvåtaktsmaskiner är hetare än någonsin.

Märken som KTM, Husqvarna, GasGas och Beta har hållit tvåtaktstraditionen vid liv och dessutom fortsatt att utveckla tekniken. Kawasaki har märkt att efterfrågan på tvåtaktare bara växer, och nu är de redo att göra sin efterlängtade comeback.

Men varför nu?

1. Tvåtaktsmotorer är billigare och enklare att underhålla

Fyrtaktare må ha fördelar, men de är dyrare att serva. Ventiljusteringar, kamkedjor och oljebyten gör att underhållskostnaderna snabbt skjuter i höjden. En tvåtaktare däremot? En ny kolv, lite fräsch olja – och du är redo att gasa igen! Å andra sidan har moderna fyrtaktare visat sig vara väldigt driftsäkra, framförallt på motionsnivå.

2. Tvåtaktsmotorer är lätta och roliga att köra

En tvåtaktare är kan upplevas lättare än en fyrtaktare, vilket kan göra den mer lätthanterlig i tighta kurvor och tekniska sektioner. För många förare handlar det inte bara om prestanda – det ska vara kul att köra, och det är precis vad en tvåtaktare erbjuder.

3. Kawasaki behöver konkurrera med KTM, Husqvarna och GasGas

KTM och Husqvarna dominerat tvåtaktsmarknaden. Kawasaki har helt enkelt insett att de måste vara med i matchen – vilket är högst välkommet och ger kunden ett större utbud att välja mellan.


Hur kan de nya KX-modellerna se ut?

Vi vet inte exakt vad Kawasaki planerar, men här är några gissningar:

1. Aluminiumram från KX250/KX450

Det vore osannolikt att Kawasaki skulle plocka fram en gammal stålram från tidigt 2000-tal. Troligtvis kommer de att använda samma aluminiumram som på nuvarande KX250/KX450, vilket skulle ge en mer modern körupplevelse och bättre fjädring.

2. Bränsleinsprutning

KTM och Husqvarna har redan lanserat TBI (Throttle Body Injection) på sina tvåtaktare, och Kawasaki kanske följer efter? Insprutning förbättrar bränsleekonomin, minskar utsläppen och gör att hojarna lättare klarar framtida miljökrav.

3. Elstart och hydraulisk koppling

Elstart har blivit standard på moderna tvåtaktare – ingen vill längre sparka igång sin hoj vid varje start. Även en hydraulisk koppling vore en logisk uppgradering för att konkurrera med KTM och Husqvarna.

4. KX300 – en gamechanger för enduro?

Om Kawasaki vill slå sig in på enduromarknaden vore en KX300 ett smart drag. En direkt konkurrent till KTM 300 EXC och Beta 300RR skulle kunna ge Kawasaki en ny kundgrupp – och kanske till och med en fabriksbyggd enduroversion av KX-modellen.


Men vad händer med KX65 och KX85?

Kommer Kawasaki att uppdatera sina minitvåtaktsmodeller?

KX65 och KX85 har i princip varit oförändrade i många år, och med tanke på hur KTM och Husqvarna har uppdaterat sina minicyklar är det inte otänkbart att Kawasaki ger även sina små tvåtaktare en makeover.

Många föräldrar väljer idag KTM 65 SX eller Husqvarna TC 85 eftersom de känns mer moderna. Kawasaki har fortfarande bra minicyklar, men de ligger efter i utvecklingen. Även om Kawasakis minicyklar har ett väldigt förmånligt pris jämfört med konkurrenterna bland annat tack vare återanvändning av befintlig teknik, vore det kanske tillfälle att förnya sig.

Så, vad kan vi förvänta oss?

  • KX65 – Möjligtvis en uppdaterad fjädring och en modernare ram.
  • KX85 – En helt ny motor, bättre fjädring och kanske en lättare aluminiumram.
  • KX112? – Med tanke på att Kawasaki redan lanserat en KX112 (en uppborrad KX85) är det troligt att även den får en uppdatering.

Om Kawasaki verkligen vill satsa på tvåtakt igen kan vi kanske förutstpå att även deras minicyklar får en ordentlig uppfräschning.


Kommer KX500 tillbaka?

Det vore en dröm för många, men tyvärr är det osannolikt att vi får se en ny KX500. Den gamla modellen var en renodlad best – svår att köra, brutal i kraften och långt ifrån användarvänlig.

Men med tanke på att fler märken börjar satsa på större tvåtaktare (till exempel KTM 500 EXC och Beta 480 RR) vore det ändå häftigt att se Kawasaki släppa en modern version.


Vad händer nu?

Det är fortfarande många frågetecken kring Kawasakis tvåtaktsplaner. Vilka modeller kommer tillbaka? Blir det bara KX125 och KX250, eller får vi även se en modern KX65 och KX85?

Oavsett svaret så är en sak säker – Kawasaki har äntligen lyssnat på fansen, och tvåtaktarna är tillbaka i gröna kläder.


Håll dig uppdaterad hos Stomberg

Vi håller koll på alla nyheter kring Kawasakis tvåtaktscomeback och kommer att rapportera så fort vi vet mer. Under tiden – varför inte kolla in vårt utbud av tvåtaktstillbehör, avgassystem och mousse för att hålla din nuvarande hoj i toppskick?

Håll utkik – tvåtaktsrevolutionen har bara börjat! 💨🔥