Drev & Kedjor

Här kan du köpa drev & kedjor till din motocross eller enduro. Några av de viktigaste reservdelarna är de som hör till drivningen på hojen. I den här kategorin hittar du framdrev, bakdrev, kedjor, kedjelås och drevbult. Det finns en hel del olika alternativ när det kommer till valen kring drivpaket. Skillnader i pris, kvalité, varumärke och material på de olika komponenterna drev & kedjor kan spela roll. Vad man väljer är beroende av vad man är ute efter. Här kan du handla från kända varumärken så som DID, RK, Supersprox, Prox, Renthal, CZ, Regina, Ironman, JT och Tsubaki drev & kedjor.

O-ring eller icke o-ring
Det finns många olika typer av kedjor att välja på. Vanlig eller icke o-ring, o-ring, x-ring och uw-ring. Oftast är den mest uppenbara skillnaden priset men egentligen kanske det handlar om vad man förväntar sig av kedjan och vad man är ute efter av sina drev & kedjor. Generellt sett kan man säga att en vanlig eller icke o-ring kedja rullar lättast vilket marginellt ger bättre kraftöverföring från motorn till bakhjulet. Däremot så håller tyvärr en vanlig kedja i regel mycket kortare tid och sträcker sig mer än en o-ring, x-ring eller uw-ring gör. Som tur är kan man välja olika drev & kedjor. Det är ganska vanligt att man på hojar med mindre kubik så som 50, 65, 85 eller 125 väljer en vanlig kedja. Här spelar den marginella skillnaden i kraftöverföring en större roll än det gör på hojar med större kubik som 250, 350 eller 450. På hojar med större kubik kanske man värderar mer hur länge kedjan håller och hur mycket eller lite den sträcker sig.

Ståldrev eller aluminiumdrev
När det kommer till bakdrev så finns det både aluminiumdrev, ståldrev eller kombinerade aluminium/ståldrev att välja på. Vad man ska välja beror på vad man vill ha för kombination av drev & kedjor. Aluminiumdrev är lättare än vad ståldrev är men håller i stället sämre. Precis som med valet av kedja kan detta bero lite på vilken hoj det skall sitta på och om man kör motocross eller enduro. Det bästa alternativet för att uppnå både ett lätt bakdrev och en lång hållbarhet är ett kombinerat aluminium/ståldrev. Dessa drev & kedjor har dock ett högre pris. Vad man väljer för bakdrev kan också bero på vad man har för drivpaketsstrategi. Motionskör man enduro kanske det viktigaste är att kedjan inte sträcker sig och framförallt att det håller länge. Väljer man en bra x-ring kedja och ett stål bakdrev kan man köra många timmar med samma komponenter. Kanske kan man till och med köra slut på 2 st framdrev innan man behöver byta ut bakdrev och kedja. En del föredrar att alltid byta hela drivpaketet och då kanske det är mer ekonomiskt med en vanlig kedja och aluminium bakdrev. I slutändan är det väl en smaksak och vi överlåter valet av drivpaket till dig.